ظرفیت توریسم و گردشگری بیجار در بوم گردی

گردشگری امروزه بعنوان یک صنعت فعال و موفق با محوریت های فرهنگی و اقتصادی مورد توجه مناطق دارای ظرفیت های گردشگری قرار گرفته است و شهرستان بیجار با قدمت بیش از هشت هزارساله ای که دارد از ظرفیت های مختلفی از جمله روستاهای نزدیک آثار تاریخی برخوردار است.

صنعت توریسم و گردشگری امروز در دنیا و بخصوص مناطق دارای آثار تاریخی، طبیعی و باستانی از اولویت های مهم برای خانواده ها برخوردار است و شیوه ای برای انتقال فرهنگ و آداب کهن و با ارزش کشورها است.
صنعت توریسم و گردشگری (بوم گردی) دارای ظرفیت های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است و اگر مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه دارای برنامه مدون شده گردد، موجب تحول و رشد بسیار بالایی در ابعاد مختلف خواهد شد.
این موضوع برای کشورها، استان ها و مناطقی که دارای اقتصاد تک محصولی هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند، انعطاف زیادی در ابعاد مختلف زندگی مردم بوجود آورد.
به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی و گردشگری، یک گردشگر می تواند حداقل تا ۲۰ فرصت درآمدزایی با کمترین هزینه و در یک بازه زمانی کم بوجود آورد و برای تحقق آن نباید دست خوش احساسات و برنامه های کوتاه مدت و سپس رها شده گردید.
قریب به اتفاق گردشگران از زمانی که از محل ست خویش برای یک زمان کوتاهی به مناطق تاریخی، طبیعی، باستانی و بی نظیر حرکت می کنند، به خدمات رسانی و بهره مندی از سفر خوب و به یاد ماندنی نیاز دارند.
بسیاری از گردشگران خواهان ایجاد فضاهای بومی و محلی بویژه در روستاهای دارای جاذبه گردشگری هستند و به منظور تحقق برنامه ها و اهداف تعریف شده سفر خود، حاضرند هزینه های زیادی را پرداخت کنند که در حالت عادی زندگی و در سبد خانوار آنها به صورت معمول هرگز وجود نخواهد داشت.
رفتار و آداب زندگی مردم ساکن در مناطق دارای ظرفیت توریسم و گردشگری در توسعه و نهادینه کردن طرح بوم گردی بسیار مهم و تاثیرگذار است.
سبک زندگی و رفتار و آداب مردم مناطق مختلف استان کردستان و شهرستان بیجار، آنها را از لحاظ ظرفیت بالای مهمان نوازی و مهر و محبتی که در گفتار و رفتار آنها وجود دارد، بعنوان مردمان میهمان نواز و خوش برخورد مشهور کرده و این یک مزیت بسیار بزرگ برای استان و شهرستان محسوب می شود.
محور مهم و موفقیت آمیز طرح بوم گردی، فرهنگ، رفتار و برخورد گرم مردم است که موجب جذب و نگهداری گردشگرخواهد شد. لذا مدیریت گردشگری کشور، استان کردستان و بویژه دیار کهن و تاریخی بیجار گروس باید بر روی این ظرفیت اجتماعی تاکید و سرمایه گذاری نمایند که هر مقدار در این زمینه هزینه شود به واقع سرمایه گذاری بلند مدت برای توسعه و عمران پایدار روستاها شده است.

توریسم و گردشگری

فرماندار شهرستان بیجار در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: نکته اول و مهمی که در طرح بوم گردی مد نظر است حضور فعال مردم برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی است.
بیژن زندیه افزود: تلاش و برنامه مدیریت شهرستان بیجار ایجاد زمینه و بستر برای ورود سرمایه گذار و مردم ساکن در مناطق دارای یکی از ظرفیت های دیدنی به منظور راه اندازی اقامتگاه های مناسب و جذاب است.
وی گفت: اقامتگاه های مخصوص بوم گردی، اماکنی هستند که در محیط طبیعی و بومی با و شکلی سازگار با سنت و زندگی بومی، بافت تاریخی و طبیعی منطقه احداث می شود و باجمع آوری همه نمادهای خاص زندگی بومی و سنتی موجبات حضور و ایستایی گردشگر را فراهم می کند. بنابراین با هتل ها کاملا متفاوت هستند.
او تاکید کرد: اجرای صنعت گردشگری با محوریت بوم گردی موجب رشد همه جانبه در ابعاد مختلف درآمدزایی، اشتغال پایدار، رفع فقر و رونق اقتصادی خانواده ها و مردم ساکن و حتی مهاجرت مع روستاییان می شود.
به گفته وی این طرح می تواند علاوه بر تاثیرات اقتصادی به معرفی و شناسایی آداب و سنت های ارزشمند مردم دیار هشت هزارساله گروس کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: این طرح در اغلب کشورها و بویژه مناطق دارای گردشگر و ظرفیت های گردشگری در جهان عملی شده و درحال اجرا است.
وی افزود: تعداد زیادی از اعضای خانوار در محل زندگی خویش و با همدیگر در حال حاضر در این صنعت به فعالیت اشتغال دارند و نقش مهمی در توسعه آداب و سننن آن کشورها دارند، که در بحث اقتصادی و ارز آوری پا به پای صادرات کالاهای مهم صادراتی و حتی نفت حرکت می کنند.
زندیه گفت: در شهرستان بیجار روستاهای زیادی همجوار و نزدیک مناطق دیدنی و آثار تاریخی وجود دارد که بسیاری از این روستاها احصاء و مورد توجه قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه موفقیت این طرح بستگی کامل و ۱۰۰درصدی به حضور و فعالیت مردم و خانواده های ساکن در آن مناطق دارد خاطرنشان کرد: مدیریت شهرستان بیجار با همکاری همه ارگان ها و ادارات تلاش خواهد کرد، فعالان بخش خصوصی و خانواده های مشتاق سرمایه گذار در این بخش را یاری کند.
وی با برشمردن ظرفیت های تاریخی دیارگروس یاد آوری کرد: منطقه حفاظت شده بیجار، صلوات‌آباد، قم چقای، مسجد روستای خسروآباد و امامزاده عقیل و امامزادگان پیرتاج، همزه عرب و طبیعت بکر روستای شریف‌آباد از مناطق گردشگری هستند که امکان و ظرفیت سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی را دارد.
زندیه با اشاره به نشست اخیر ستاد خدمات سفر شهرستان بیجار ادامه داد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری بیجار اطلاعات لازم در این زمینه را تهیه کرده و آماده است که سرمایه گذاران بخش خصوصی و خانواده های همجوار مناطق تاریخی و دیدنی را همراهی و راهنمایی کند.
زندیه اظهار کرد: بانک های شهرستان بیجار که در بحث کمک به فعال سازی واحدهای تولیدی، صنعتی و درآمدزایی شهرستان نقش فعالی ندارند و مباحثی را مطرح می کنند، می توانند در موضوع گردشگری و طرح بوم گردی ورود کنند چرا که هرمقدار در این زمینه مردم و بخش خصوصی را کمک نمایند موفقیت آمیز خواهد بود.
فرماندار شهرستان بیجار از خانواده های ساکن در مناطق دارای ظرفیت های دیدنی و گردشگری برای ورود و فعالیت در این بخش دعوت کرد و افزود: مزیت مهم طرح این است که همه اعضای خانواده می توانند حسب اقتضای سنی خود بخشی از برنامه همراهی باگردشگر را بعهده گرفته و ضمن اینکه هیچ آسیبی به زندگی معمولی آنها نمی زند، موجب درآمدزایی و اشتغال برخی اعضای مسن و نوجوان خانوار هم شود.
زندیه جنبه دیگر اجرای موفقیت آمیز این طرح را حس نوع دوستی و میهمان نوازی برشمرد و با ابراز خرسندی گفت: به فضل الهی این حس میهمان نوازی و تکریم میهمان از نیاکان مردمان دیار گروس به ارث مانده و در میان خانواده ها نهادینه شده است.
شهرستان بیجار دارای آثار تاریخی، باستانی، طبیعی، معماری، مذهبی، اجتماعی و اقتصادی منحصر به فرد در شرق استان کردستان واقع شده است.

منبع خبر: پرتال تورسیم و گردشگری


آژانس برندینگ ظرفیت ,بیجار ,گردشگری ,مناطق ,دارای ,شهرستان ,شهرستان بیجار ,مناطق دارای ,دارای ظرفیت ,مردم ساکن ,سرمایه گذاری ,مناطق دارای ظرفیت ,فرماندار شهر منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

هر چی که بخوای لوکس دانلود|مرجع بزرگ دانلود محتاج عشق بچه های خلاق همه چیز در مورد صنعت اینجا همه چی هست عصر فان | سایت تفریحی تکنولوژی برتر معرفي برنامه ها ی شبکه های اجتماعی