کتاب تاریخ
کتاب دانشگاهی کتاب علوم انسانی کتاب تاریخ
ژاپن چگونه ژاپن شد: تربیت برای توسعه و توسعه برای تربیت
تغییر در یک قوم، جامعه یا ملت را می توان همان تحول در توسعه و پیشرفت در نظر گرفت. تغییر در نفس همان تربیت است زیرا نفس ابناء بشر با تربیت دگرگون می شود. تربیت افراد را تغییر می دهد و افراد جامعه را متحول می نمایند. اگر یک ملت در راستای رشد و تکامل تربیت شوند، آنگاه جامعه نیز در همان راستا توسعه می یابددر غیر این صورت با انحراف در تربیت افراد، توسعه در آن جامعه نیز روبه افول می گذارد.بنابراین این گونه نیست که ملتی که توسعه یافت برای همیشه و به طور ثابت همان روند را حفظ نموده و ادامه خواهد داد.آنها می توانند حتی با انحطاط اخلاقی، فرهنگی و علمی که ممکن است در تربیت آنها پیش آید، همچنان روند روبه رشد داشته باشند. بسیاری از تمدن ها در اثر تربیت درست نسل های اولیه، توسعه ای متعالی یافتند در حالی که در چند نسل بعد با غفلت از تربیت صحیح نسل، دچار انحطاط شده و سقوط نموده اند. برعکس این فرایند نیز ممکن است، یعنی بعدها نسلی به وجود آید که در اثر تربیت صحیح ، مجددا روند توسعه را اصلاح نموده و تعالی بخشد.
فهرست مطالب
فصل اول. جغرافیای ژاپن
فصل دوم. تاریخ اجمالی ژاپن
فصل سوم. مردم شناسی ژاپن
فصل چهارم. ادبیات موضوع و مطالعه توسعه ژاپن
فصل پنجم. ویژگی های نظام تربیت در ژاپن
فصل ششم. مدیریت در ژاپن
فصل هفتم. تحولات توسعه در سایر کشورهای همتراز ژاپن
فصل هشتم. درس هایی برای توسعه در ایران
تاریخ معماری جهان
درست همان گونه که نمی توان مفاهیم واژه هایی مانند "جهانی"، "تاریخ"، و "معماری" را به صورتی یگانه تعریف کرد. اما این واژه ها مفاهیم کاملا نامحدود هم ندارند و در این جا به منزله ی حامل هایی برای پی افکندن روایت های این کتاب به یاری ما آمده اند. سرانجام، امیدواریم این کتاب، انگیزه ای برای بحث درباره ی این اصطلاحات شود، و در عین حال، چارچوبی فراهم آید که دانشجو بتواند برای گشایش بحث در کلاس از آن استفاده کند. ازلحاظ جغرافیایی، این کتاب جهانی است، زیرا برآن است که تاریخ تمامی جهان را معرفی کند، و نه فقط بخشی از آن را.
فهرست
پیش گفتار
سازمان بندی این کتاب
فرهنگ های اولیه
3500 سال پیش از میلاد
2500 سال پیش ازمیلاد
1500 سال پیش از میلاد
800 سال پیش از میلاد
400 سال پیش از میلاد
صفر
200 میلادی
400میلادی
600 میلادی
800 میلادی
1000 میلادی
1200 میلادی
1400 میلادی
1600 میلادی
معماری بلوک قدرت اوراسیا
1700 میلادی
1800 میلادی
1900 میلادی
1950 میلادی
حاکمیت جهانی سازی
فرهنگ اصطلاحات
واژه نامه
نمایه
ما چگونه ما شدیم؟ ویراست سوم(ریشه یابی علل عقب ماندگی در ایران)
فهرست مطالب
فهرست نقشهها
تولد «ما چگونه، ما شدیم«
آیا ایران کشوری عقب مانده است؟
مقدمه: طرح صورت مسئله
فصل اول: از کجا شروع کنیم
فصل دوم: ایران چگونه جایی است
فصل سوم: از صعود تا نزول: 1٨٠٠ - ١٠٠٠ میلادی (١٢٠٠ - ۴٠٠ هجری): هجوم قبایل و صحرانشینان آسیای مرکزی به ایران
فصل چهارم: تاثیر هجوم قبایل بر ساختارها و نهادهای اجتماعی ایران
فصل پنجم: خاموش شدن چراغ علم
فصل ششم: شرق و غرب: تماس یا تقابل
تکمله
پاسخ شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمایم چاپ دوم (نقدها و دیدگاههای اظهار شده در مورد چاپ نخست کتاب)
فهرست منابع و مأخذ
کتاب مقدمه ای بر تاریخ نگاری علم اثر هلگه کراگ ترجمه باسط
مقدمه ای بر تاریخ نگاری علم اثر هلگه کراگ ترجمه باسط
در مقدمهای بر تاریخنگاری علم، مسائل روششناختی و فلسفی تاریخ علم مدرن مورد توجه قرار گرفته و با توصیف و ارزیابی اصلیترین دیدگاههای تاریخنگارانه مروری جامع و نقادانه بر این رشته شده است.
آوردن بحثهایی درباره مسائل کلیدی موجود در نگارش تاریخی به معنای عام کلمه و روشن ساختن آنها با ذکر مثالهایی از رشتههای علمی متنوع موجب شده تا این مقدمه نه چندان ابتدایی بتواند میان تاریخ عمومی و تاریخ علم پیوند برقرار کند. کتاب با مروری بر تکوین اولیه تاریخ علم آغاز میشود و سپس نظریه تاریخ را، چنان که در تاریخِ علم به کار میآید، معرفی میکند. این کار خود مسائلی را پدید میآورد، از جمله مسئله دورهبندیهای تاریخی، کارکردهای ایدئولوژیک علم، و نزاع میان تاریخنگاری درـزمانی و زمانپریش، که همه در فصلهایی مجزا بحث شدهاند. در نهایت نیز کاربرد و تحلیل نقادانه منابع تاریخی و امکان بازسازی آزمایشی تاریخ مطرح میشود.
مقدمه ای بر تاریخ نگاری علم، چنان که نامش گویاست کتابی است مقدماتی. اما این مقدماتی بودن موجب نشده است که دایرۀ شمول موضوعی کتاب محدود شود. در این کتاب، به اجمال اما به زبانی دقیق و رسا، بحث های مشترک میان تاریخ علم و تاریخ عمومی و همچنین بحث های مختص به تاریخ علم مطرح شده اند. از جملۀ بحث های مشترک می توان به مسئلۀ دوره بندی، انواع تبیین های تاریخی، نگارش افقی یا عمودی تاریخ، عینیت و ذهنیت در تاریخ، و تاریخ نگاری خلاف واقع اشاره کرد. در بحث های مختص به تاریخ علم نیز نویسنده موضوعاتی مانند بازسازی آزمایش ها در تاریخ علم، نقش ایدئولوژی ها در تولید علمی، تاریخ هایی که به قلم خود دانشمندان نوشته شده اند، علم سنجی، نقش تحلیل روان شناختی در تاریخ نگاری علم، تحلیل منابع علمی و مانند اینها را مورد توجه قرار داده است. در کنار اینها مکرراً مثال هایی آموزنده و عملی از شیوۀ نگارش تاریخ های علمی آمده است. دقت در همین مثال ها و توجه به دشواری رسیدن به تصمیم نهایی دربارۀ وقایع تاریخی علم پیچیدگی تاریخ علم و لزوم بهره گیری از مفاهیم تاریخی و فلسفی و نظری مرتبط با علم را نمایان می سازد.
این کتاب نخست در سال ۱۹۸۷ به انگلیسی و از سوی انتشارات کمبریج منتشر شده است. البته، چنان که نویسنده خود در مقدمه اش ذکر کرده، گویا ابتدائاً کتاب به زبان دانمارکی نوشته شده بود و سپس خود نویسنده آن را به انگلیسی ترجمه و در واقع بازنویسی کرده است. پس از سال ۱۹۸۷ در سال های ۱۹۸۹، ۱۹۹۱ و ۱۹۹۴ کتاب عیناً تجدید چاپ شده و در سال ۲۰۰۳ نیز به صورت دیجیتال انتشار دوباره یافته است.
فهرست مطالب
مقدمه مترجم
درآمد
فصل اول: ابعاد تکوین تاریخ علم
فصل دوم: تاریخ علم
فصل سوم: اهداف و چرایی
فصل چهارم: مبانی نظریه تاریخ
فصل پنجم: عینیت در تاریخ
فصل ششم: تبیینها
فصل هفتم: تاریخ فرضی
فصل هشتم: ساختار و سازمان
فصل نهم: تاریخ علم زمانپریش و درزمانی
فصل دهم: ایدئولوژی و اسطوره در تاریخ علم
فصل یازدهم: منابع
فصل دوازدهم: ارزیابی مواد منبع
فصل سیزدهم: تاریخهای دانشمندان
فصل چهاردهم: تاریخ علم آزمایشی
فصل پانزدهم: رهیافت زندگینامهای
فصل شانزدهم: پروسوپوگرافی
فصل هفدهم: تاریخنگاری علمسنجانه
کتابشناسی
نمایه
کتاب غزنویان از پیدایش تا فروپاشی اثر فروزانی
غزنویان: از پیدایش تا فروپاشی اثر فروزانی
این کتاب برای دانشجویان رشته تاریخ در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی قسمتی از درس «تحولات ی، اجتماعی ایران در دوره سامانیان، آل بویه و غزنویان» به ارزش 2 واحد تدوین شده است.
فهرست مطالب
مقدمه
یادداشتها
فصل اول: بررسی منابع و مآخذ
فصل دوم: البتگین بنیانگذار حکومت غزنوی
فصل سوم: غزنین از گذشتههای دور تا عهد البتگین
فصل چهارم: جانشینان البتگین
فصل پنجم: سبکتگین، بنیانگذار سلسله غزنوی
فصل ششم: اختلاف در موضوع جانشینی سبکتگین
فصل هفتم: سلطان محمود غزنوی
فصل هشتم: کشمکش بر سر تاج و تخت محمود
فصل نهم: سلطان مسعود غزنوی
فصل دهم: امیرمحمد غزنوی و بازیابی حکومت
فصل یازدهم: سلطان مودود و تلاش برای تجدید قدرت غزنوی
فصل دوازدهم: آشفتگیهای ی و حکومت کمدوام
فصل سیزدهم: سلطان ابراهیم فرمانروایی مدبر و نیکنام
فصل چهاردهم: سلطان مسعود سوم و حکومتی بیدغدغه
فصل پانزدهم: کشمکش بر سر جانشینی سلطان مسعود سوم
فصل شانزدهم: بهرامشاه و نقش او در زوال قدرت غزنویان
فصل هفدهم: فروپاشی سلسله غزنونی
فصل هجدهم: نهادهای اداری و اوضاع اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی و .
پیوستها
فدک بوک تاریخ ,کتاب ,تربیت ,میلادی ,ژاپن ,توسعه ,تاریخ نگاری ,کتاب تاریخ ,تاریخ علمفصل ,فهرست مطالب ,سلطان مسعود منبع
درباره این سایت